Animatiefilm

De kracht van visuele verhalen

Bewegend beeld

Een animatie is een getekende video waarin een eigen wereld gecreëerd kan worden. Animaties worden veelal ingezet om dingen die lastig uit te leggen zijn helder te maken in een of paar minuten. Er wordt ingespeeld op onze verschillende zintuigen en mensen zijn snel geneigd animaties te bekijken op websites of bijvoorbeeld nieuwsbrieven. 

Ook kun je als bedrijf goed je eigen visuele identiteit kenbaar maken, je diensten of producten aanbieden, methodieken visualiseren, informatie delen, en je bedrijf promoten met iets veel interessanters dan alleen tekst.

De voordelen van animatie

Verschillende soorten animatiefilm

Uitleg animatie

Een uitleg animatie is een specifieke animatie die iets uitlegt wat op deze manier veel duidelijker wordt dan dat je het zou communiceren in alleen tekst of een stilstaand beeld. Ze noemen dit ook wel een ‘explanimation’. 

Logo animatie

Een logo animatie is je logo maar dan bewegend. Dit werkt super goed voor of na video omdat het op een niet statische manier je huisstijl laat zien of die van je project. 

Verhalende animatie

Hierin verbeelden we bijzondere verhalen uit je organisatie. 

GIF

Een GIF is een korte animatie van 5 tot 10 seconden. Je vind ze bijvoorbeeld op instagram of in whatsapp. Laat stickers maken van je bedrijf/organisatie en laat je volgers die gebruiken op instagram!

Logo animaties en GIF

Animaties zonder achtergrond kun je als GIF in je stories gebruiken. Je kunt ze uploaden op een website genaamd “Giphy” en dan via de sticker knop zoeken op zoekwoord of merknaam.

Je kunt ze ook met achtergrond gebruiken op je social kanalen, websites of nieuwsbrieven. Denk bijvoorbeeld aan je merknaam, swipe up, nieuwe post of je slogan geanimeerd. Zo trek je heel je huisstijl goed door in al je visuele uitingen. 

Verschillende technieken en stijlen

Er zijn een aantal verschillende stijlen mogelijk qua techniek. Voor ieder project bekijken we samen wat de beste techniek zou zijn. Wat past het beste bij het bedrijf en de doelgroep? We kunnen een ‘frame voor frame’ getekende animatie maken voor een hele organische creatieve stijl. Of juist een strakke vector animatie met felle kleuren. 

Helemaal gaaf is om verschillende stijlen te combineren met elkaar voor een unieke en aparte uitstraling. 

Een vector animatie is een 2d techniek waarbij afbeeldingen opbouwd worden uit paden en lijnen in plaats van pixels. Een vector kun je oneindig uitvergroten, iets dat niet mogelijk is met pixels. Dit wordt veel gebruikt voor logo’s en huisstijlen maar ook gebruiken we vector illustraties in animatiefilms. Dit heeft veel minder data dan een pixel afbeelding en is makkelijk aan te passen of te wijzigen. Op deze manier blijft alles scherp in beeld. 

Collage is eigenlijk een kunstvorm waarbij je gebruik maakt van stukjes papier, gescheurde stukken, uitgeknipte foto’s of tekeningen of ander materiaal. Dit maken we bijvoorbeeld in photoshop en animeren dat later in een ander programma. Deze stijl geeft een hele eigen look and feel aan de film. 

Frame voor frame animeren is tekening voor tekening. Het is echt handwerk wat betreft de look and feel. Het beweegt erg organisch en dit maakt het prachtig maar ook kostbaar. Ik animeer meestal op 12 frames per seconden dus dit is een mooie rekensom om te berekenen hoeveel tekeningen je moet maken als je een animatie van 1 minuut wil. Vaak combineer ik deze techniek met vector animatie om de productie te versnellen. 

Dit is een hele oude techniek, bijna net zo oud als het medium film zelf. Bij deze techniek maak je frame voor frame een foto. Doordat je deze foto’s achter elkaar zet en afspeelt krijg je de suggestie van beweging. And it’s alive!

 Met animatie geef je een extra dimensie aan de filmlaag, kun je nog meer informatie toevoegen en je kunt een hele aparte stijl creëren in je video. Klik op de knop om voorbeelden te zien. 

Wat kost een animatiefilm?

De prijzen van de animaties zijn zeer uiteenlopend, om een goed voorstel te maken moet ik eerst een aantal zaken weten. Bijvoorbeeld: Wat wil je laten zien en aan wie? Is er al een concept, sfeer of huisstijl? Ik heb een vragenlijst samengesteld om tot een zo goed mogelijke samenvatting te komen zodat ik op basis daarvan een prijsvoorstel kan doen. 

De prijs is afhankelijk van de complexiteit van het onderwerp, uitstraling, de precieze duur, het geluid, de muziek, welke animatietechniek en of je gebruik wilt maken van een voice-over. Ik spreek vooraf altijd een project prijs af en geef op tijd aan als we buiten de afgesproken tijd gaan zodat we kunnen bijsturen waar nodig.

Een heldere visuele boodschap brengt jouw missie tot leven, raakt je doelgroep, inspireert en zet aan tot actie.

Plan nu een belafspraak in om te ontdekken hoe we dit voor jou kunnen realiseren.