De kern van de boodschap? Daar ben ik mee opgegroeid 😉

Net de maatschappij in het klein was het vroeger bij ons. Hoe praat je dan met elkaar op een manier dat:
a. Iedereen het begrijpt
b. Het snel is en helder
c. Er harmonie blijft in huis

 

Veel verschillende kleuren, talen en achtergronden. Dat is het gezin waarin ik ben opgegroeid. “Net de maatschappij in het klein” grapte we altijd.
Prachtig. Zeker. En niet makkelijk om met zoveel verschillende mensen dezelfde kant op te gaan. Het Nederlands van mijn vader is tot de dag van vandaag niet heel uitgebreid. Om verschillende redenen. Hij vertaalt Hebreeuws direct naar het Nederlands en omdat dat grammaticaal anders in elkaar zit pakt dit zo uit:

‘Pak handdoek’,
‘jij kom’
‘Wat jij doen?’

Kort en bondig dus.

Hij komt hierdoor soms streng over en voor sommige (voor mij) is dit nog steeds een puntje van humor. Maar ik zag dat hij duidelijk en helder was voor iedereen in het gezin. Met zo weinig woorden is het bijna onmogelijk verwarring te schetsen over de gevraagde actie. Voor ieder denk en taalniveau.

Duidelijke communicatie

Deze ervaringen hebben me vooral laten zien dat duidelijke communicatie niet alleen belangrijk is voor mezelf, maar ook voor anderen. Als we iets willen bereiken, dan moeten we duidelijk zijn over wat we willen en wat we verwachten van anderen. Zonder er vanuit te gaan dat ze het wel zullen begrijpen. Door open en eerlijk te zijn in communicatie, kunnen we misverstanden voorkomen en ervoor zorgen dat iedereen het goed begrijpt. Soms kwam er ook iets uittekenen aan te pas om het nog meer te verduidelijken omdat ‘beperkte woorden collectie’ of anders begaafd.

Waar dan wel vaak verwarring over kon zijn was bijvoorbeeld het woord ‘handdoek’ want daar bedoelt hij badhanddoek, theedoek, washand en een vaatdoekje mee! 😬

 

Hi, tof dat je op mijn blog uitkomen bent! 

Hier kun je lezen over visuele communicatie en alles wat daarmee te maken heeft. Mijn naam is Sivan Ravivo en ik help missie gedreven ondernemers en projectleiders die worstelen om hun onderwerp op een duidelijke manier te communiceren.

Een heldere visuele boodschap brengt jouw missie tot leven, raakt je doelgroep, inspireert en zet aan tot actie.

Lees verder op de home pagina om te ontdekken hoe we dit voor jou kunnen realiseren.