Wat is een infographic? Regelmatig krijg ik deze vraag als ik vertel wat voor werk ik doe. Het klinkt als iets grafisch of iets wat je afdrukt? Een info grafiek in het Nederlands? Een data visualisatie? Totaal niet handig eigenlijk dat we het in de vormgeef branche zo noemen. En dat weinig mensen meteen een duidelijk beeld bij hebben wat het is.
Eigenlijk is het niets meer dan een combinatie van tekst en beeld. Een landkaart bijvoorbeeld is een infographic. Ze zijn specifiek bedoelt om iets uit te leggen en helder te maken. Op een schematische manier. Zo combineer je informatie, data en maak je het beeldend door illustraties toe te voegen.
De mogelijkheden met infographics zijn oneindig! Ik wed dat er geen enkel onderwerp is dat je niet kunt verduidelijken hierin. (En ik ga de uitdaging graag aan!)
– Je kunt jouw belangrijke missie en visie verbeelden.
– Je bedrijf in een oogopslag.
– Laten zien wie jij bent. Geïllustreerd of gecombineerd met foto’s.
– Jouw methodiek of werkwijze verbeelden.
– Denk ook aan vaak ‘saaie’ onderwerpen zoals jaarverslagen, algemene voorwaarden of privacy verklaringen vormgeven.
Als het schematisch is weergegeven, fijn vormgegeven en met illustraties is het voor het grootste deel van de mensen als zoveel fijner om te lezen en te onthouden. Niet geheel onbelangrijk want we willen toch dat ze gelezen worden, waarom zou je ze anders maken?
We zien steeds meer dat de meeste mensen niet meer de tijd nemen om veel teksten te lezen op websites, ze scannen als het ware door de informatie heen. Als je beeld gebruikt op je website is de kans veel groter dat je publiek blijft hangen en veel beter onthouden wat ze hebben gezien.
1. Delen op sociale media – Ook hebben infographics een hoog ‘deelbaarheid’ gehalte, dat wil zeggen dat als mensen je infographic interessant vinden ze eerder geneigd zijn je post op Facebook of Twitter te delen dan als het alleen maar om tekst gaat. Zo spreid je boodschap nog verder dan alleen je eigen volgers want ook het netwerk van diegene die het heeft gedeeld krijgt deze infographic dan te zien. Een echte win win lijkt me zo.
2. Onderdeel van je website – Het dient als belangrijk informatief onderdeel van je website. Wat ook heel tof is om het ‘interactief’ te maken. Dat je met je muis over een onderdeel gaat en dat er dan iets beweegt of uitvouwt.
3. Afdrukken – Als kaart af laten drukken en verspreiden/versturen naar je netwerk of ander creatieve uitingen.
Wat je ook nog kunt laten maken is een mapje met losse afbeeldingen uit je infographic die je kunt gebruiken op je sociale media, website of voor in je nieuwsbrieven. Zo haal je alles uit je ontwerp.
Ik ben ervan overtuigd dat een infographic een super goede manier is die je kan helpen om je methodiek, aanbod, inhoud of training in kaart te brengen op een heldere manier. Deze combinatie van illustraties met tekst en data is heel handig om je expertise te laten zien aan je klanten en volgers. Want komt het niet veel professioneler over als je ook zelf materiaal hebt om je kennis te laten zien en verspreiden in plaats van die van een ander te gebruiken of delen?
Het maken van infographic gaat flink wat tijd in zitten. Voor het onderzoek, het concept, de creatieve ideeën, het experimenteren en bijschaven tot het uiteindelijke product. Dat doen we niet ‘even snel’ maar grondig en secuur. We willen natuurlijk dat je er ook lang gebruik van kunt maken en dit op verschillende manieren in kunt zetten.
Infographics zijn er in principe in alle soorten, maten én voor ieder budget.
Een hele simpele begint al vanaf €500,- tot ongeveer €2500,-. En alles wat daar tussen in zit.
1. Op de infographic pagina kun je nog een aantal voorbeelden zien van infographics van projecten die je voor gingen.
2. Bekijk mijn pinterest bord boordevol infographic’s en laat je inspireren voor jouw volgende project. Als je dit pinterest bord gaat volgen dan kun je later altijd nog terugkijken.
Hi, tof dat je op mijn blog uitkomen bent!
Hier kun je lezen over visuele communicatie en alles wat daarmee te maken heeft. Mijn naam is Sivan Ravivo en ik help missie gedreven ondernemers en projectleiders die worstelen om hun onderwerp op een duidelijke manier te communiceren.
Een heldere visuele boodschap brengt jouw missie tot leven, raakt je doelgroep, inspireert en zet aan tot actie.
Lees verder op de home pagina om te ontdekken hoe we dit voor jou kunnen realiseren.
Studio Ravivo | Visuele verhalen & Data illustratie. Voor een heldere visuele boodschap.
Breda
Tel: 06-50833260